Кафедра фінансових технологій і підприємництва
Навчально-наукового інституту бізнесу, економіки та менеджменту Сумського державного університету

Студенти провели тренінги в громаді в межах курсу суспільно-орієнтованого навчання «Підприємництво та цифрові бізнес-комунікації» (ServU)

У межах курсу суспільно-орієнтованого навчання «Підприємництво та цифрові бізнес-комунікації», що реалізується за міжнародним проєктом «Суспільно орієнтоване навчання у вищій освіті для відновлення України» (ServU), № 101128922 – ServU – ERASMUS-EDU-2023-CBHE, студенти першого курсу освітнього рівня бакалавр ННІ БіЕМ під менторством старшого викладача кафедри фінансових технологій і підприємництва, к.е.н. Анастасії САМОЙЛІКОВОЇ успішно опанували концептуальні основи підприємництва, цифровізації бізнес-діяльності, і здобули сучасну систему компетентностей і навичок у підприємництві та цифрових бізнес-комунікаціях.

Методологія суспільно орієнтованого навчання (service learning) охопила прогресивні види навчальної діяльності (інтерактивні лекції, case study, розробку та презентацію індивідуального проєкту, рефлексію та спільну творчість, вбудовані в практичну діяльність), в процесі якої на ряду з насиченою робочою програмою навчальної дисципліни здобувачі були залучені до Лабораторії онлайн бізнесу-2025 та проєктно-орієнтованого інтенсиву «Жіноче лідерство та підприємництво», а також суспільно орієнтовану діяльність в Сумській міській територіальній громаді.

4 грудня 2025 року студентки освітніх програм «Банківська справа» (Дар`я СКРИПНИК), «Маркетинг» (Дар`я АНДРІЄНКО) та «Міжнародні економічні відносини» (Богдана БОРОНІНА) провели офлайн тренінг для жінок різних вікових категорій, у тому числі соціально вразливих груп, які відвідують простір ГО «Дівчата». Вони ознайомили жінок з можливістю відкриття ФОП, продемонструвавши детальну покрокову інструкцію і обґрунтувавши переваги реєстрації онлайн на порталі Дія, і розробкою проєкту бізнес-ідеї за шаблоном бізнес-моделі Canvas. Тренінг став для бенефіціарок можливістю отримати конкретні, практичні інструменти для старту власної справи, підтримку та мотивацію переходу від ідеї до реальних кроків, подолання цифрових страхів, підвищення впевненості, розвитку бажання вчитися та розглядати власну справу як шлях до самозайнятості й економічної незалежності. Довгостроковий ефект для громади полягає у зростанні кількості потенційних підприємниць, економічному підсиленні жінок, що сприяє економічному розвитку громади – не лише розвитку локального підприємництва, але й появі нових робочих місць, зниження рівня безробіття та соціальної вразливості.

Також 4 грудня 2025 року студенти освітніх програм «Маркетинг» та «Підприємництво» провели вебінар для мешканців громади в межах заходів ГО «Центр освіти впродовж життя». Здобувачі на прикладі презентації проєктів власних бізнес-ідей, розроблених за шаблоном бізнес-моделі Canvas, поділилися досвідом не тільки безпосередньо розробки бізнес-ідеї і планування всіх складових бізнес-моделі, але і особистим досвідом реалізації (зокрема, Анастасія СИТНИК). Бенефіціари отримали доступну, зрозумілу і максимально прикладну інформацію, що знижує бар’єри для тих, хто лише замислюється над започаткуванням власної справи. Приклад реально працюючого проєкту викликає довіру, мотивує і надихає. А те, що це молоді люди, які вже роблять перші кроки в підприємництві, додає учасникам упевненості: «Якщо це можливо для них – це можливо і для мене». Такий формат надав учасникам структуроване розуміння того, як з нуля побудувати життєздатну бізнес-ідею, що сприятиме розвитку локального підприємництва в громаді.

Крім того, протягом вересня-грудня 2025 року здобувачі незалежно від форми навчання та поточного місця перебування, зокрема, освітньої програми «Фінанси» розробляли опитувальник і проводили дослідження серед місцевих підприємців та осіб, що можуть бути зацікавлені у відкритті власної справи, застосовуючи сучасні цифрові продукти, в тому числі можливості групової роботи на університетській платформі онлайн навчання Міх. Мета опитування – оцінка рівня зацікавленості у започаткуванні власної справи, цифрової грамотності та готовності до використання цифрових технологій і сервісів у бізнесі з акцентом на виявлення основних викликів і можливостей для розвитку підприємництва та цифровізації в громаді. Результати можуть бути корисними управлінню стратегічного та соціально-економічного розвитку Сумської міської ради під час планування та  вдосконалення програм підтримки бізнесу, цифрової інклюзії та місцевого економічного розвитку.

У процесі дисемінації, з 8 по 19 грудня під час фінальних практичних занять з курсу, на яких відбудуться презентації розроблених проєктів бізнес-ідей у межах академічних груп, також запрошуються зацікавлені партнери та мешканці громади.

Таким чином, інтеграція академічних знань, практичної діяльності, залученості та служіння громаді на основі service-learning сприяє критичному мисленню, адаптивності та інноваціям у відповідь на реальні виклики та дозволяє здобувачам безпосередньо застосовувати отримані навчальні результати для вирішення локальних проблем і запитів, відчуваючи свою участь і значущість для міської територіальної громади в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.